fredag 25 april 2014

Träningsplanering och Träningsdagbok med "Fitness"

Min träningsmotivation har gått upp och ner de senaste månaderna. Eller i alla fall min motivation till konditionsträning på egen hand, så som springning och joggning, gruppträningen har jag inga problem att motivera mig till. Men ibland behöver en lite struktur och lite motivation i alla fall, och denna gången ska det inte handla om konditionsträning, utan om styrketräning.

Nu när jag köpt ny dator har jag surfat runt en del på Appstore och hittat programmet "Fitness", som var gratis. Där kan man skapa egna träningsprogram från en enorm bank med träningsutföranden. Det finns även färdiga pass. Jag blev otroligt pepp och började konstruera mina benpass och ryggpass precis som jag ville ha dem. Man kan även föra träningsdagbok i programmet, något som jag tyvärr inte fått att fungera. Jag kan föra in utförda övningar, set och vikt, men sedan kan jag inte hitta dem i statistiken. Precis som de försvinner så fort de är loggade. Konstigt. Jag kör på med mitt Excelblad för att se min utveckling och motivera mig till att utvecklas mer.

Dock får man med fler funktioner om man köper betalversionen. Då kanske loggningen fungerar också... Ja, det verkar vara ett bra program, även gratisversionen, med en väldigt stor och bra övningsbank med tydliga utföranden, men en del funktioner verkar inte fungera. Men jag rekommenderar programmet som en del i träningsplaneringen då en får ordentlig inspiration på olika övningar.

Jag vill i alla fall motivera er där ute till att försöka strukturera er styrketräning (om ni håller på med sådant...). Sedan jag blivit mer seriös med min loggning och uppskrivning har jag märkt stora skillnader i hur mycket vikt jag kan ta och i mitt sätt att vara kontinuerlig. Det är bra att ha en struktur, ett schema och en plan på vilka övningar du ska göra. Och sedan skriva ner hur det gick. Det både visar svart på vitt hur det går, men motiverar dig även att fortsätta jobba med dina mål.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar