tisdag 18 mars 2014

Vardagsfrukost klockan 06:10

För mig är frukosten det allra viktigaste på hela dagen. Utan en ordentlig frukost klara jag mig inte, blir hungrig väldigt fort och på väldigt dåligt humör. Extra viktigt är det på vardagsmornarna när jag sticker hemifrån 06:40 och måste äta frukost 06:10, då är det mellan fem och sex timmar fram till lunch och jag blir lätt hungrig och ofokuserad.

Men frukosten måste också vara god. Det värsta jag vet är torra mackor, så det är helt uteslutet. När jag var liten fick jag äta vad jag ville till frukost (inte de sötaste flingorna eller marmeladen) men var tvungen att ha med tre delar; kolhydrater (macka, flingor eller gröt), kalcium (mjölk, fil eller yoghurt) samt något med C-vitamin (juice eller Porviva). Och det var, det där tvånget, för det har gjort att jag nu frivilligt får i mig alla delar och äter en ordentlig frukost. Nu på senare tid försöker jag även komplettera med proteinkällor (äter ett kokt ägg och krossade chiafrön i yoghurten som båda är proteinrika).


En bild för att inspirera er till att äta frukost. Det kanske kan få dig att prestera bättre i skolan om du äter en ordentlig frukost?

Till att börja med dricker jag ett glas Proviva, nu har jag snöat in på mangosmaken, innan var det jordgubb och till det sväljer jag ner en multivitamin. Jag vet egentligen inte vad en vitamintablett gör för hälsan men mina vita prickar på naglarna har försvunnit och förhoppningsvis betyder att jag haft brist på något som jag nu har tillräckligt av, typ kalcium eller zink kanske. Sedan äter jag ett kokt ägg med örtsalt, för att öka proteinandelen av frukosten som annars lätt blir bara kolhydrater.

Efter ägget är det dags för min tallrik med yoghurt. Först har jag en skivad banan och krossade chiafrön (jag krossar dem, i mortel, för att jag tror att man kan tillgodogöra sig proteinet och Omega 3 i dem bättre då). Sedan täcker jag över med vaniljyoghurt, här på bilden är det Arlas 2% (vilket är den absolut godaste), jag hade gärna ätit naturell yoghurt om de hade varit krämigare, det är så vattniga oavsett vilken fettprocent de har (vaniljyoghurten är mycket krämigare, dock också mer socker). På yoghurten har jag Paulùns Kanelflingor och ICAs frukt- och nötmüsli. Kanelflingorna innehåller inget tillsatt socker (typ den enda flingprodukten på marknaden) och müslin är god eftersom den innehåller väldigt mycket frukt och nötter. Nyttighets- och smakhetskompromiss att blanda de två.

Sen avslutar jag alltid med en halv grapefrukt, mums! Kanske inte det mest miljövänlig alternativet, men det är så gott och friskt.

Hoppas du har blivit inspirerad att utveckla och förbättra din frukost efter detta inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar