måndag 27 januari 2014

Yoga varje morgon

Nu sen det nya året är i full gång försöker jag, precis som de flesta andra, träna och äta "som man ska". I det konceptet har jag lagt till yoga. Jag gör tio minuter yoga varje vardagsmorgon, dock har det blev det inget förra veckan på grund av förkylningen. 

Yogan jag har gett mig på är både stretchande och bra styrkeövningar (mestadels olika varianter på plankan som framförallt träna mage, rygg och axlar). Passet jag gör har jag försökt sammanställa här:

Sitt med benen i kors och andas med djupa andetag. 
Återupprepa i 10 andetag.

Stå på alla fyra. Andas in, svanka ryggen och titta upp. Andas ut och kuta med ryggen samtidigt som du tittar ner.
Återupprepa i 10 andetag

Ställ dig i Downward Dog. Gungar med hälarna.
Håll kvar i 5 andetag.

Gå ner i plankan med raka armar. Tillbaka till Downward Dog. 
Återupprepa 5 gånger.

Ställ dig i plankan, gå sedan över till plankan på en arm (rak arm)
Håll kvar i 10 andetag.

Ställ dig i plankan med båda armarna, byt sedan till den andra armen, och sedan tillbaka till mitten igen.
Håll kvar i 10 andetag i varje moment.

Tillbaka till plankan. Gå ner till golvet genom att böja i armbågarna. Ta dig upp till plankan igen.
Återupprepa 5 gånger.

Gå tillbaka till Downward Dog och gå sedan sakta fram med fötterna till händerna. Sträck där upp kroppen och armarna rakt upp.
Återupprepa 3 gånger.

Gå tillbaka till Downward Dog. Lyft upp ena benet rakt upp bakom dig, böj det sedan och för det under och ”runt” kroppen för att sedan sträcka det rakt upp igen.
Återupprepa 5 gånger.

Placera benet som du jobbar med utanför dina händer. Lägg på dina armbågar och sträck ut ljumsken. Gör solhälsning.  
Håll kvar i 5 andetag. Återupprepa nr 9 och 10 på andra benet.

Gå ner i plankan på armbågarna. 
Håll kvar i 10 andetag.

Gå upp i sidoplanka, gå tillbaka till mitten för att sedan gå upp sidoplanka på andra sidan. Gå tillbaka till mitten.
Håll kvar i 10 andetag i varje moment.

Ställ dig i plankan med raka armar. Gå med fötterna upp mot händerna. Res på ryggen och sträck på armarna.

Klart! Förhoppningsvis inte allt för svettigt, men dock utsträckt och uppvaknat till en ny vanlig vardag! Yogarutinen har jag tagit från Live Strong Woman på Youtube. Dock har jag modifierat den lite, gjort passet lite kortare och lagt tonvikt på det jag vill träna. Om det är några rörelser som är otydliga i förklaringen ovan, kolla då videon så kan man nog tillsammans med den förstå vad jag menar. Här i videon blir det också tydlig med när man ska andas in och när man ska andas ut.


Om man är intresserad av andra yogarutiner, alternativt annan träning, har Live Strong Woman mycket på Youtube att välja mellan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar