tisdag 21 januari 2014

Folksjukdomen som kallas förkylning

Då var jag här igen. I träsket som kallas förkylning. Första omgången kommer ju faktiskt tre veckor in på det nya året, det kunde varit värre. Men all träning ligger på hyllan för den här veckan. Nu ska jag bara ta hand om mig själv och hålla tummarna. Jag har några metoder jag brukar använda mig av när jag drabbats av förkylning. Här kommer tipsen (kan dock inte garantera att de funkar):

1. Drick Kan Jang, ja det fungerar! Det är inte så att förkylningen försvinner direkt. Men istället för att vara en tvåmånadersplåga blir det istället lidande under ungefär en vecka. Syndromen så som svidande hals, rinnande nästa, täppt näsa, ont i bihålorna, nysningar och hosta betas av i ett rasande tempo, istället för att hålla i sig en vecka var. Något jag har kommit på gällande Kan Jang är att det är smartare att ta det efter att man borstat tänderna, både på morgonen (innan skola/jobb) och på kvällen (precis innan man går och lägger sig). På så sätt spottar man inte ut effekten tillsammans med tandkrämen, eller sväljer ner den direkt med mat. Visserligen får man gå och lägga sig med Kan-Jang-smaken, men det överlever iallafall jag!

Bild från Google

2. Drick te. Varmt, nästan så det bränner i halsen. Honungen är skit samma för min del, jag tycker teet får en konstig smak, socker är mer min melodi. Just nu klunkar jag i mig Lipton's African Rooibos, med lite socker smakar det kanelbullar! Ett annat te som jag gillar, förutom standarden i det här hushållet som är Earl Grey Blå Blomma (löste), är Lipton's Russian Earl Grey.

Bild från Google

3. Sov, sov, sov! Igår gick jag och lade mig redan vid åtta, för att gå upp strax innan sex. Det tog lite tid innan jag somnade, men totalt lite drygt nio timmars sömn. Helt okej. Trodde dock att jag skulle däcka redan vid halv sju, men på någon vänster fick jag lite energi den sista timmen och jobba på med mitt gymnasiearbete.

Något jag skulle vilja prova är en slags munspray som heter Coldzyme som ska förkorta förkylningen. Men den ska tydligen vara mest effektiv förbyggande, vilket redan är för sent.

Förutom det är det bara att hoppas på sina högre makter. Om man nu har några sådana. För tur finns inte med i detta spelet. Game on, säger jag, Game on förkylningen, nu är det krig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar